parallax background

Διαχείριση Άγχους

 

Τ ο πρόγραμμα διαχείρισης άγχους – stress management βασίζεται στο πρόγραμμα εκπαίδευσης του Stress Consultancy του Ηνωμένου Βασιλείου το οποίο έχω εμπλουτίσει με επιπλέον θεωρητικές πηγές, επιστημονικά ευρήματα και τεχνικές, προσαρμόζοντάς το στην ελληνική πραγματικότητα και δίνοντας ένα περισσότερο προσωπικό στίγμα (ενδιαφέροντα, επαγγελματική εμπειρία, εκπαιδευτικό υπόβαθρο). Το πρόγραμμα είναι πιστοποιημένο από το ISMA (International Stress Management Association).

Το πρόγραμμα αποτελείται από τουλάχιστον 8 δομημένες συναντήσεις και περιλαμβάνει μια σειρά από επιστημονικά τεκμηριωμένες στρατηγικές που εστιάζουν στο νου και το σώμα καθώς και σε γνωσιακές-συμπεριφορικές τεχνικές. Οι στρατηγικές αυτές μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τεχνικές ψυχικής/σωματικής χαλάρωσης, τεχνικές αναπνοής, θεραπευτική οπτικοποίηση, πρόκληση αρνητικών σκέψεων, ενίσχυση θετικών σκέψεων, οικοδόμηση αυτοεκτίμησης, επίλυση προβλημάτων, ανάπτυξη προσωπικών στόχων, προγραμματισμό χρόνου. Επίσης καλύπτονται θέματα τρόπου/ποιότητας ζωής (διατροφή και σωματική άσκηση).

parallax background

„Χρειάζεται να ακούσουμε, να καταλάβουμε και να νιώσουμε τις πιέσεις που μας επιβάλλονται.”

Συμπτώματα

Η υπερβολική εκδήλωση άγχους μπορεί να πάρει πολλές μορφές ενώ συχνά μπορεί να οδηγήσει στην εκδήλωση συμπτωμάτων διαφορετικής έντασης και ποιότητας:

 
parallax background

Ορισμένοι προσπαθούν να το αγνοήσουν, διαπιστώνοντας σύντομα ότι το αίσθημα δυσφορίας επιμένει.

Αντιμετώπιση

 

Καθένας προσπαθεί να αντιμετωπίσει το άγχος με διαφορετικούς τρόπους, περισσότερο ή λιγότερο αποτελεσματικούς. Ορισμένοι προσπαθούν το αγνοήσουν, διαπιστώνοντας σύντομα ότι το αίσθημα δυσφορίας επιμένει. Άλλοι πιέζουν ακόμα περισσότερο τον εαυτό τους, διακινδυνεύοντας την σωματική και ψυχολογική τους υγεία. Κάποιοι άλλοι επιλέγουν να κάνουν μικρές αλλαγές στη ζωή τους αλλά βλέπουν ότι αυτό δεν είναι αρκετό.

Για μια πληρέστερη διαχείριση του υπερβολικού άγχους χρειάζεται μια πολύπλευρη προσέγγιση. Χρειάζεται να ακούσουμε, να καταλάβουμε και να νιώσουμε τις πιέσεις που μας επιβάλλονται: από που προέρχονται, πως μας απειλούν, πως επηρεάζουν το σώμα, τις σκέψεις, το συναίσθημα και τη συμπεριφορά μας;

Μου ταιριάζει;

 

Αν σε κάποιο από τα παρακάτω βρίσκετε τον εαυτό σας, τότε θα μπορούσατε να επωφεληθείτε από το πρόγραμμα:

  • γνωρίζετε ότι υπάρχει υπερβολικό άγχος στη ζωή σας και είστε έτοιμοι να το αντιμετωπίσετε.
  • αντιμετωπίζετε άγχος εξετάσεων, επιδόσεων ή εργασιακό άγχος.
  • πιστεύετε ότι αντιμετωπίζετε συμπτώματα που σχετίζονται με αυξημένα επίπεδα άγχους.
  • πιστεύετε ότι τα συμπτώματα χειροτερεύουν με την πάροδο του χρόνου.
  • αντιμετωπίζετε άγχος που σχετίζεται με οικογενειακές δυσκολίες – αλλαγές.
  • αντιμετωπίζετε άλλες προσωπικές δυσκολίες όπως σχεδιασμός ζωής που δεν μοιάζει να λειτουργεί, νομικές ή οικονομικές δυσκολίες, προσαρμογή σε έναν νέο τρόπο ζωής, προβλήματα υγείας, κοινωνική απομόνωση, ρατσισμός κ.α.
  • χρησιμοποιείτε στρατηγικές αποφυγής για να τα βγάλετε πέρα κατά τη διάρκεια της ημέρας σας (ψυχαναγκαστική χρήση τηλεφώνου, τηλεόρασης ή ηλεκτρονικών παιχνιδιών, εθισμός στη ζάχαρη, τους υδατάνθρακες, καφεΐνη, τσιγάρο, συνταγογραφημένα ή μη φάρμακα).
  • αισθάνεστε ένα είδος μπλοκαρίσματος στην καθημερινή σας ζωή.
  • ενδιαφέρεστε να χειριστείτε με αποτελεσματικό και ρεαλιστικό τρόπο τα επίπεδα άγχους και δεν ψάχνετε για μαγικές λύσεις.

Τι να περιμένω;

 

Το πρόγραμμα θα σας βοηθήσει:

  • να κατανοήσετε την σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στο άγχος και τα συμπτώματα, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και την συμπεριφορά.
  • να ανακαλύψετε και να μεγενθύνετε τα δυνατά σας σημεία για να αντιμετωπίσετε καθημερινές δυσκολίες.
  • να αποκτήσετε μια ποικιλία στρατηγικών αντιμετώπισης δυσκολιών.
  • να γνωρίσετε καλύτερα τον εαυτό σας και να κατανοήσετε τον τρόπο που σκέφτεστε, αισθάνεστε και αντιδράτε στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος.
  • να απαλλαχτείτε από περιοριστικές – μη βοηθητικές αντιλήψεις και τρόπους σκέψης.
  • να αναπτύξετε μια θετική αυτοεικόνα που θα καθοδηγεί τις αποφάσεις και τον τρόπο που λειτουργείτε.
  • να χρησιμοποιήσετε τεχνικές χαλάρωσης και αναπνοής για να περιορίσετε την ένταση.
  • να βρείτε τον απαραίτητο χρόνο για να φροντίσετε τον εαυτό σας.
  • να αντιμετωπίσετε τις απαιτήσεις της ζωής με αυτοπεποίθηση.
  • να πάρετε ενεργό ρόλο στις αποφάσεις για τη ζωή σας.
  • να αποκτήσετε νέες δεξιότητες για τη λύση προβλημάτων, την ανάπτυξη προσωπικών στόχων, την ιεράρχηση προτεραιοτήτων, την θετική σκέψη και αυτοπεποίθηση.
  • να νιώσετε καλύτερα και να αντιμετωπίσετε συμπτώματα που συνδέονται με το υπερβολικό άγχος.
Χρήστος Κοροβίλας
Χρήστος Κοροβίλας
Είμαι Κλινικός Ψυχολόγος και Παιδοψυχολόγος. Σπούδασα ψυχολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στην Αθήνα και στο Durham University στην Αγγλία, όπου ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στον τομέα της αναπτυξιακής ψυχοπαθολογίας. Έχω εκπαιδευτεί στην τεχνική Marte Meo και στην ψυχοεκπαίδευση γονέων, ενώ παράλληλα είμαι ειδικευόμενος Ψυχοθεραπευτής στο μοντέλο της συστημικής - οικογενειακής ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής.