Καλλιεργώντας Ευγνωμοσύνη

Την περίοδο των γιορτών και κυρίως μετά την Πρωτοχρονιά, αρκετοί άνθρωποι νιώθουν την ανάγκη να πάρουν αποφάσεις για το νέο έτος. Στα αγγλικά, αυτό το ονομάζουμε new year’s resolutions και στην πραγματικότητα σημαίνει την προσπάθεια να θέσουμε νέους στόχους. Κάποιοι λένε πως θα βάλουν στόχο να χάσουν κιλά, να κόψουν το κάπνισμα, να ασκούνται περισσότερο, να διαβάζουν περισσότερο, να εργάζονται περισσότερο (ή λιγότερο), να ταξιδέψουν περισσότερο και γενικά να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο. Συχνά οι στόχοι είναι νέοι, αλλά ακόμη συχνότερα είναι στόχοι που επαναλαμβάνονται στα χρόνια, στόχοι που δεν πραγματοποιήθηκαν πέρσι ή πρόπερσι και που ελπίζουμε να πραγματοποιηθούν φέτος, συχνά με μια ελπίδα αλλά και μια απογοήτευση. Με μια απαίτηση για ακόμα περισσότερα, για έναν ακόμη καλύτερο ευατό.

Αν και το να βάζουμε στόχους και να επιδιώκουμε να γίνουμε καλύτεροι δεν είναι από μόνο του αρνητικό, συχνά μια εμμονή στην τελειότητα και τη συνεχή βελτίωση μας αφήνει απογοητευμένους και με μια αίσθηση ανικανοποίητου. Μια αίσθηση ότι ποτέ δεν είμαστε αρκετά καλοί, αρκετά άξιοι και ίσως αρκετά αξιαγάπητοι. Ότι δεν φτάσαμε ακόμα στον προορισμό μας, ότι δεν δικαιούμαστε να κοντοσταθούμε για λίγο και να απολαύσουμε όσα ήδη έχουμε. Ότι υπάρχουν μπροστά μας πολλές προϋποθέσεις βελτίωσης ακόμη.

Φέτος, μια αγαπημένη φίλη και καλή συνάδελφος αντί για νέους στόχους για το νέο έτος αποφάσισε να ευχαριστήσει τη χρονιά που πέρασε για όσα της έμαθε. Ένιωσε ευγνωμοσύνη και έγραψε:


Τι μου εμαθε το 2017:

  • Να μην το βάζω κάτω και να έχω πίστη ότι όταν κάτι χρειάζεται να αλλάξει, το μετά είναι καλύτερο.
  • Η εμπιστοσύνη σε αυτό που νιώθω είναι ασπίδα προστασίας και ενδυνάμωσης. Εαυτού. Σχέσεων.
  • Όταν επιτρέπεις να ακουμπάς στον άλλον, νιώθεις πιο δυνατός. Κι όχι πιο αδύναμος.
  • Η αγάπη φαίνεται από τις πράξεις. Όχι μόνο από τα λόγια.
  • 
Ακόμα και στα δύσκολα, υπάρχει χώρος για τη χαρά. Κι είναι μεγάλος ρε φίλε.
  • Χρειάζεται να μπεις εκεί που φοβάσαι, για να βγεις και από εκεί.
  • 
Ο χρόνος χαλάρωσης με τον εαυτό είναι πολύτιμος. Απαραίτητος.
  • Οι δικοί μας άνθρωποι είναι αυτοί που αποδέχονται, κατανοούν, αντέχουν συναισθηματικά και μας κάνουν καλύτερους. Οι άλλοι είναι περαστικοί.
  • Η οικογένεια μας παραμένει η οικογένεια μας.
  • 
Η συγχώρεση ηρεμεί την ψυχή.
  • 
Η ευγνωμοσύνη γεμίζει την ψυχή. Και έτσι γλυκαίνουμε και εμείς και οι σχέσεις.

Ένα τεράστιο ευχαριστώ σε εσάς που τώρα διαβάζετε αυτές τις γραμμές. Ξέρετε ποιοι είστε. Η ευχή μου για το 2018: όλα να γίνουν όπως πρέπει.

– Εβίνα Ηλιοπούλου


Mπορείτε να κάνετε το Quiz Ευγνωμοσύνης στα αγγλικά (Gratitute Quiz).


Καλλιεργώντας Ευγνωμοσύνη:

Είστε φύσει απαισιόδοξοι; Μην απογοητεύεστε: Τα οφέλη της ευγνωμοσύνης δεν είναι προσβάσιμα μόνο σε όσους έχουν μια θετική προδιάθεση να είναι ευγνώμονες. Αντίθετα, το να νιώθουμε ευγνωμοσύνη είναι μια δεξιότητα που μπορούμε να καλλιεργήσουμε με εξάσκηση και πρακτική. Ακολουθούν μερικές επιστημονικά τεκμηριωμένες ασκήσεις-δραστηριότητες που μας βοηθούν να καλλιεργήσουμε ευγνωμοσύνη.

  1. Φτιάξτε ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης καταγράφοντας τρία έως πέντε πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες κάθε ημέρα ή κάθε εβδομάδα.
  2. Γράψτε ένα “γράμμα ευγνωμοσύνης” σε ένα σημαντικό πρόσωπο στη ζωή σας, το οποίο δεν έχετε ποτέ ευχαριστήσει όπως θα θέλατε. Η έρευνα δείχνει ότι τα γράμματα ευγνωμοσύνης παρέχουν ισχυρή και μακροχρόνια ενίσχυση της ευτυχίας, ειδικά όταν παραδίδονται αυτοπροσώπως. Σε αυτό το άρθρο είδαμε μια υπέροχη παραλλαγή. Ένα γράμμα στον εαυτό.
  3. Επικεντρωθείτε στις προθέσεις: Όταν παίρνετε ένα δώρο ή όταν σαν συμβαίνει κάτι καλό, σκεφτείτε ότι κάποιος είχε την πρόθεση να προσπαθήσει για να φέρει κάτι καλό στη ζωή σας, ακόμη και με κόστος για τον εαυτό τους. Η έρευνα δείχνει ότι μια τέτοια πρακτική συμβάλει σημαντικά στην καλλιέργεια μιας «στάσης ευγνωμοσύνης» τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες.
  4. Διδάξτε στα παιδιά την ευγνωμοσύνη: Οι ερευνητές Jeffrey Froh, Giacomo Bono, Katherine Henderson και οι συνεργάτες τους έχουν αναπτύξει ένα πρόγραμμα ευγνωμοσύνης για παιδιά. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το πρόγραμμα μπορεί να ενισχύσει την ευγνωμοσύνη και την ευτυχία για πέντε μήνες. Οι ασκήσεις: ημερολόγιο ευγνωμοσύνης και γράμμα ευγνωμοσύνης, έχουν επίσης αποδειχθεί αποτελεσματικές με τα παιδιά, αλλά υπάρχουν και πολλές ακόμη ασκήσεις ευγνωμοσύνης που μπορείτε να δοκιμάσετε.
  5. Αναγνωρίστε τα θετικά: Ζητήστε από τα παιδιά σας να απαριθμίσουν περίπου τρία καλά πράγματα που τους συμβαίνουν καθημερινά – αυτός είναι ένας τρόπος για να τα βοηθήσουμε να εκτιμήσουν τα μεγάλα και τα μικρά δώρα που έρχονται στο δρόμο τους.
  6. Μεταφυσική: Οι έρευνες δείχνουν ότι το να συνειδητοποιούμε τη θνησιμότητά μας, μας κάνει πιο ευγνώμονες για τη ζωή. Επίσης, μια άλλη έρευνα διαπίστωσε ότι η προσευχή συχνά αυξάνει τα επίπεδα ευγνωμοσύνης.
Χρήστος Κοροβίλας
Χρήστος Κοροβίλας
Είμαι Κλινικός Ψυχολόγος (ενηλίκων & παιδοψυχολόγος) και Ψυχοθεραπευτής. Σπούδασα ψυχολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στην Αθήνα και στο Durham University στην Αγγλία όπου ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στην αναπτυξιακή ψυχοπαθολογία. Έχω ειδικευτεί στη Συστημική - Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία, ενώ έχω εκπαιδευτεί σε προγράμματα θεραπείας ζεύγους, ψυχοεκπαίδευσης γονέων και τεχνικές διαχείρισης του άγχους.